Saturday, July 4, 2009

Pozlamayı düzeltme

Neredeyse her dijital makinenin bir pozometresi vardır.. Pozometrenin ne iş yaptığını, mekanik parçalarını, nerede olduğunu falan uzun uzun anlatmayacağım... Daha öncede söylediğim gibi, burada yapmaya çalıştığım deneyimlerimi ve öğrendiklerimi paylaşmak... O nedenle, bu tür teknik bilgileri googlelayabilirsiniz...

Bu noktadan sonra yazdıklarım tamamen okuduklarım ve tecrübelerimden çıkarımlardır.. O nedenle ifadelerimde bir hata olursa kusuruma bakmayın... Neyse sanırım konudan uzaklaştım geri döneyim, bu pozometrenin verdiği bilgilere göre pozlamayı ayarlayıp çekim yaparız.. Bu noktada pozometrenin verdiği bilgiler bazı dominant ışıklara göre yanılabilir... Çünkü pozometre türüne göre (matrix, center-weighted, spot) aldığı ortalama değeri orta tona dönüştürür ve buna göre bir pozlama değeri verir...

Yani siyah ağırlıklı bir sahne çekiminde pozometrenin verdiği değerlerle çekim yaparsak; siyah nesneler orta tonda, orta ton nesneler açık tonda ve açık ton nesneler ise aşırı pozlanır... Figure 1'deki fotoğraf tam da bunun örneği, bu örnekte pozometre bana perde hızını 1/13 sn ve diyafram açıklığını ise 1.8 olarak belirlememi söyledi ve bu ayarlarla çektim... Sonuç ise facia, aşırı pozlanmış koyu gri bir çanta :).


Figure 1 - Aşırı pozlanmış bir çanta

Bunu çözmenin yolu ise pozlama ile oynamaktır, çantamı çektiğim perde hızını yaklaşık 2 stop artırıyorum, artık perde hızı 1/50 sn, ve Figure 2'deki fotoğrafı elde ediyorum... Nasıl daha doğru pozlanmış değil mi?


Figure 2 - Doğru pozlanmış bir çanta

Beyaz ağırlıklı bir sahne çekiyorsak, bu seferde yukarıda olan durumun tam tersi olacaktır.. Yani beyaz nesneler orta tonda, orta tonlar karanlık tonda ve karanlık tonlar ise az pozlanmış olarak pozlanır.. Figure 3'teki fotoğrafta pozometre bu sefer de 1/1000 sn perde hızı ve 1.8 diyafram açıklığı kullanmamı söyledi ve çektim...


Figure 3 - Az pozlanmış bir masa

Aynı şekilde bu durumu çözmenin ve doğru pozlamayı bulmanın yolu perde hızını yaklaşık 2 stop kadar azaltmaktır, Figure 4'te bu durumun çözüldüğünü görebilirsiniz, perde hızını 1/320 sn'ye çektim ve diyafram açıklığı ile oynamadım ve doğru pozlamayı buldum...



Figure 4 - Doğru pozlanmış bir masa

Yaw pozometreye hiç mi güvenmeyeceğim diye sorabilirsiniz, tabii ki güvenebiliriz eğer çekmeyi düşündüğümüz sahnede tonlar dengeli ise yani ortalıkta dominant bir ton yoksa, gönül rahatlığı ile pozometrenin değerlerini kullanabilirsiniz.. Figure 5'te pozometre bana perde hızı 1/125 sn ve diyafram açıklığı 1.8 olacak dedi, ben de öyle yaptım ve sonuç gösterdi ki eğer dengeli bir sahne fotoğraflanıyorsa endişelenecek birşey yok, pozometre üzerine düşeni yapıyor...


Figure 5 - Dengeli bir uyum...

No comments:

Post a Comment